نرم افزار موبایل اندروید فنی و حرفه ای خراسان شمالی

white_tick.png

تلفن های ضروری

اداره آموزش و پژوهش :

058-32229619

اداره موسسات کارآموزی آزاد :

058-32229618

اداره سنجش و ارزشیابی مهارت :

رئیس اداره  : 32259113-058

کارشناسان اداره آزمون : 32259255-058

دبیرخانه اداره آزمون : 32264425-058

آخرین بروز رسانی سایت 2014-2-20 / 08:48:52 صورت گرفته است.

باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت .

مقاله ها

نمایش از 29 مرداد 1392 بازدید: 11012
پرینت

آموزش استاد-شاگردي: (Apprenticeship)

تاریخچه نظام آموزش استاد-شاگردی

نظام آموزشی استاد-شاگردی در کشورمان از اوایل سده هفتم هجری با توجه به اسناد و مدارک موجود قابل پیگیری است. تلاش استادکاران در تعلیم شاگردان و کوشش شاگردان در یادگیری و سرمشق قراردادن فنون، ضمیر و زندگی استادکاران، به تدریج به تکامل این نظام آموزشی کمک کرد. در این نظام سنتی، موروثی بودن شغل پدران، نقشی در خور داشته به طوری که شمار زیادی از صنعتکاران، هنر خود را از پدران فرا گرفته و آن را به فرزندان خود منتقل کرده اند. و جنبه توارثی شغل را به وجه موروثی پیوند زده اند. این نوع سنت از جهاتی، چند امتیاز داشته و موجب پایایی حرفه می شده است ولی به سبب بسته و محدود بودن دامنه آموزش از گسترش و توسعه این مشاغل در سطح جامعه و بین گروه های مختلف مردم جلوگیری می کرده است و به تبع آن ورود نگرش ها و آموزه های گوناگون را در این مشاغل به تعویق می انداخته است؛ گرچه باید پذیرفت که نظام اجتماعی-سیاسی و حتی اقتصادی موجود نیز بر چنین مکانیسمی بی تاثیر نبوده است.

در نظام آموزش استاد-شاگردی معمولا شاگرد پس از گذراندن دوره ای خاص از مرحله مبتدی یا پادویی به مرحله شاگردی ارتقا پیدا می کرد. شاگرد در این مرحله هم زمانی را سپری می نمود و به تدریج بر اسلوب کار استاد آشنا می شد. البته برای پیشرفت در کار، حق نداشته نظرات استاد را زیر سوال ببرد و الا از دایره شاگردی منحرف می شده است. استحکام روش استاد معمولا نخستین جلوه هایش را در آثار شاگردانش نشان می داده است. به هرحال شاگرد خود را با هدف های استاد و حتی خصلت های فردی او همسو می کرد. قالب و اسلوب کار را که یاد می گرفت حق سرمشق قراردادن آثار استاد را پیدا می کرد و در تمامی مراحل کمک یار او محسوب می شد. شاگرد برای اینکه بتواند به مرحله استادی ارتقاء یابد ناچار باید این ضابطه و معیارها را رعایت می نمود. در این ضابطه ها و معیارها، اخلاق بر طبق سنت های کهن تفسیر می شد و حاکم بر آنها بود. از طرف دیگر در شاگردان به تدریج اشتیاقی پدید می آورد که انگیره مادی را در آنها تضعیف می کرد. هنگامی که شاگرد به مرحله ای از مهارت می رسید از استاد خود اجازه نامه دریافت می کرد و در این صورت می توانست مستقلانه به کار بپردازد. شاگرد در این مرحله هم به سبب اعتبار و نفوذ استاد، مقید به رعایت اصول قدما بود. امکان داشت یک شاگرد از محضر چند استاد بهره بگیرد و اجازه نامه او را چندین استاد رقم بزنند.

نظام استاد-شاگردی تا دوره قاجار پایدار بود اما با راه اندازی درالفنون و ایجاد مدارس بخصوص هنرستان های صنعتی، بخشی از آموزش ها از این آموزش سنتی منفک شد.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد




طراحی و پشتیبانی : توسط واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی-وب سایت : www.nkhtvto.ir تلفن : 8-05842245836 فکس : 05842236755